28. januar 2014

Nytt tømmer begynner å felle på plass

Foreløpig er det dårlige spanter som skiftes. Det ser ut til at vi slipper å skifte tømmer i stevnkonstruksjonen akter, og det var ikke alvorlige skader i kjølen etter pælemakk som man kunne frykte. Men det er likevel ikke fritt for arbeid. Det ryker mye hudplank, forstevn og dekk etterhvert.

Nytt spantetømmer i styrbord side. Fartøyet hadde aluminiumsrekke på styrbord og delvis babord side de senere år. Foreninga har fått aksept for å tilbakeføre til 80-tallet og gjenoppføre den opprinnelige trerekka hele veien rundt. Som man kan se på bildet er de gamle rekkestøttene kappet i nivå med dekket. Det går også med et anselig antall meter hudplank på denne sida.

Babord side var bedre i spantetømmeret.

For å komme til med nagler og bolter må innredningen demonteres i lugaren.

Arbeidet med å spunse i skader etter pælekrepsen er godt igang. Det er skader flere steder både i kjøl, stevn og hudplank.

Fartøyvernkonsulent Holmstad fortsetter arbeidet med å omsette mulighetene med fotogrammetri til praktisk verktøy ved dokumentasjon og utgangspunkt for gjenoppbygging av eksempelvis innredninger. Her er det lugaren på Havblikk som er gjenskapt som 3D-modell og lagt inn i programvaren Rhinoceros. Fotogrammetrien har vist sine nøyaktige egenskaper som grunnlag for å beskrive utvendig skrogform som igjen kan benyttes for å utarbeide linjetegninger og utføre ulike beregninger. Nå er Havblikk første prosjekt der vi får prøve ut mulighetene i praksis ved gjenoppbygging innvendig i skroget.

Her er lugaren delt på langs etter senterlinjen. De blå linjene representerer tverrsnitt på hver 10. cm. Det er mulig å ta mål alle veier i modellen. Fotoutstyret vi har tilgjengelig har noen begrensninger, og lyssetting er en utfordring i trange lugarer. Som vi ser her oppunder dekk i øverkøya.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar