28. januar 2014

Fotogrammetri. Skrogform og lugar.

Arbeidet med fotogrammetri-modellene er nå ferdig. Havblikk står inne i slipphallen vår, og fotograferinga ble gjort i mørkeste mørketida - noe som gjør forholdene for fotografering vanskelige pga. tilgjengelig lys. Det fordret en god del arbeid å få bildene plassert riktig i forhold til hverandre, men det har vært en lærerik prosess. Lyssettinga er særdeles viktig, og en skal ta seg god tid og sørge for at hvert enkel bilde blir av tilfredsstillende kvalitet. Fotograferinga av Havblikkskroget ble gjort under tidspress, og jeg tok meg ikke tid til å sjekke hvert enkelt bilde. Det straffet seg i etterarbeidet ved at jeg måtte luke ut endel dårlige bilder som laget krøll for prosesseringa.


Lugaren ble ikke så værst, men det er ei utfordring å få god lyssetting. Her er det flere forhold som må tas i betraktning, og gjør dette til ei utfordring. Fotografen og fotoutsyret bør ikke kaste skygger på motivet. Lyskildene bør være store og kraftige slik at det blir et jevnt lys som fyller rommet mest mulig - det blir vanskelig med tanke på plass. En bør prøve å unngå at lyskildene kommer med i bildematerialet - noe som gir såkalte "flares" i bildene. En må også prøve å unngå å flytte lyskildene ettersom dette endrer motivets utseende. Jeg valgte å la disse stå i ro gjennom hele fotograferinga. Lyskildene var arbeidslamper med lysstoffrør, - to fra oven i bjelkeåpninga, og en under leideren - den siste vises i modellen. For å få tekstur på ensfargede flater har jeg sprøytet på vann iblandet brunt fargestoff. Visninga av modellen kan være noe uvant - jeg har gjort flatenes bakside gjennomsiktige slik at det skal gå an å se motstående side utenfra.


Dette bildet viser punktskyen og fotoposiosjoner som fotogrammetriprogrammet har regnet ut. De orange rette linjene er såkalte "scale bars". Disse er trukket mellom markører som jeg har klistret opp før jeg startet med fotograferinga. Markørene er ulike, og kan skrives ut fra programmet som gjenkjenner disse i bildematerialet og gir dem egne nummer. Jeg har målt avstanden mellom markørene med en "Leica Disto D8" lasermåler, og skalert modellen etter disse målene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar