12. desember 2013

Slippsett og demonteringer på skrog

Torsdag 5. desember var det klart for å ta opp Havblikk. Fartøyet har ligget på vent siden pinseaften 2012, og måtte vike for et annet hasteoppdrag. I mellomtiden har dugnadsgjengen fra venneforeninga gjort et stort arbeid med demonteringer av overbygg og utstyr, og ikke minst reist mer kapital så vi kunne påbegynne skrogarbeidene. Skroget undervanns har flere angrep av pælekreps eller "maur". Det store spørsmålet er om det også har gått pælemakk i hudplank, kjøl og stevner. I fribordet er huden sterkt nedslipt og det er gjort mange reparasjoner.

Havblikk er i saksa framme og John sentrerer hekken over splittingene på vogna på tur opp.

Endre setter putene inn under skroget. Hans følger med så skroget kommer mest mulig i lodd på vogna.

Noe skjell var det blitt siden sist. Endre rensker opp før vi tar ho inn i hallen.

Etter noen dager i hall, og noen kilo salt er is og snø borte fra dekk.

Draghuden fjernes først overvanns for å komme til å rive plank. Vi river et omfar rund baut for å få oversikten på spantetoppenes tilstand. Under vannlinja er samtlige hudplank angrepet av maur langs kanten av draghuden.

Forstevnet var innkledd med aluminium ned til vannlinje. Det er sjelden et godt tegn, og tilstanden var som forventet. Her blir det stevnskift.

Hele stevntoppen er borte, og bak aluminiumen var det fylt opp av diverse skum og guffe.

Under vannlinja bak stevnjernet hadde mauren tatt for seg av treverket.

Stein Even og Kazik demonterer ror og beslag. Det er fare for at fylltømmeret mellom stilk og rorhylsetømmer må skiftes ut.

Roret var også sterkt angrepet av maur. Dette var kompensert med påmonterte stålplater.

Havblikkgjengen har demontert det meste i maskinrommet. Vi har gravd opp det siste av 53 år gammalt oljegrakse i kjølen og gjort klart for steaming og rengjøring.

Kjølplankene var sterkt angrepet av maur langs kjøl- og stevnspunning på begge sider. Foreløpig ser det ut til at pælemakken har holdt seg unna. Nå blir det ihvertfall lettere og rengjøre i kjølen.

Rafi fra bygningsvern fjerner kjølplank på babord side, og det var godt hold i spikern.

Heikki fra Finland og bygningsvernavdelinga følger anvisningene fra båtbyggerne og hjelper til med riving av hudplank.

Speielt i forskipet er det mange tidligere reparasjoner og korte plank som vi skal skifte ut etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar