15. mars 2016

Skansekledning og lenning forts.

Siden forrige blogginnlegg er rekkene ferdigstilte. Mens dette arbeidet har pågått har Endre planlagt omskjøtinga på dekket, og startet med haka- og randplanker. Når venneforeninga overtok Havblikk var størsteparten av rekkene i aluminium. Foreninga fikk tillatelse fra RA til å tilbakeføre til trerekker hele veien rundt. Rekonstruksjonen er basert på spor etter de gamle rekkestøttene, og bildemateriale slik Nils beskrev i forrige blogginnlegg.

Endre prøver bb lenning på fordekket. For å dra den ned mot rekkestøttene bruker han et av våre hjemmelagde spesialverktøy.
Jay tilpasser tappene på rekkestøttene som lenningen skal felles ned over,
Lenningen prøves. Endre vurderer linjene.
Jay tilpasser en "kalv". Disse er skjøtestykker som lasker sammen de lengre delene av lenningen.
Kalven felles, og må prøves flere ganger før den passer optimalt.
God tilpasning. Det er knapt mulig å se overgangene mellom kalv og lenningsplankene.
Overgangene mellom de forskjellige bitene finhøvles.
Overgangene mellom lenningene på hoved- og fordekket er rekonstruerte etter bilder og litt kvalifisert gjetning. Lenningen på hoveddekket er felt inn mot første rekkestøtta på fordekket
Gammelt bilde som viser det samme partiet.
Buene som danner overgangene mellom lenningene er ikke felt med tapper mot lenningene, kun spikret. Den øvre lenningen skal imidlertid kappes ved buen og deretter legges to halvrundjern langs kantene i overkant på lenningen. Grovere halvrundjern skal også legges langs ytterkant av den øvre lenningen og fortsettelsen av lenningen fra hoveddekket frem mot baugen.
Her lager vår lærling, Tostein Rønning, den aktre halskluten. Denne har omlag samme funksjon som kalvene i lenningene, men forbinder også lenningene til akterstevnet.
Halskluten prøves etter grovtilpasning.
Jay jobber med kalvene på fordekket.
Skansekledninga på fordekket er ferdig oppbygd. Fortsettelsen av lenningen ved hoveddekket danner fenderlist her.
En dypt konsentrert Jay borer hull for bolter gjennom kalv og lenning. Her gjelder det å holde riktig retning på boret, ellers blir det bare tull og oppattarbeid.
Her er kalven Jay jobbet med på forrige bilde ferdigmontert. Også her har Jay gjort en glimrende jobb med tilpasninga.
Halskluten Torstein jobbet med, er her ferdigmontert.
Lenningene er spikret fast til rekkestøttene via rekkeboltene.
Mens lenningene ferdigstilles går Endre igang med hakaplankene til fordekket.
Jay prøver den siste kalven.
Her er lenningene ferdige. Det skal ikke monteres halsklut ved forstevnet på Havblikk. I stedet kommer her et spesialtilpasset stålbeslag med baugruller og stevnhatt. På bildet er vi allerede godt igang med å legge dekket på forut.
Et bilde fra tidsrommet for tilbakeføringa viser hvordan baugen var med de opprinnelige rekkene.
Overgangen mellom lenningene på hoved- og fordekket sett utenfra. Vi ser hvordan lenningen fra hoveddekket går over i fenderlista ved fordekket
Den aktre halskluten.

8. januar 2016

Skansekledning og lenning

Mot slutten av 2015 fikk Havblikk-prosjektet tilgang på restmidler fra Riksantikvaren. Dermed kunne vi fortsette arbeidene og valgte å begynne med rekkene. Det nye arbeidsåret startet med temperaturer ned mot 20 minus. Det var dermed en stor fordel å kunne sette endel folk på arbeid inne i hallen.

Høydene på rekkestøttene var tidligere satt av, men vi fant behov for endel justeringer. Deretter ble tappene som skal felles inn i lenningsplanken skåret ut. Tappene er omlag 30 mm høye og tykke, og står ca 30 mm fra ytterkanten av støtta. Her ser vi også avslutningen av skandekket på bakken. Vi har gjort en endring ut fra det som var tidligere utførelse. Hudplanken på bakken er nå trukket akter til første rekkestøtte på hoveddekket. Dette gir en en bedre utførelse for et svakt punkt ved enden av bakkplanken, og er vanlig på mange fartøy. Det blir lettere å drive og holde det tett. Endringene er utført i samråd med Riksantikvaren.

Stevntoppen var tidligere kappet i forbindelse med montert aluminiumsrekke. I tillegg var den noe rufsete i treverket på toppen. Vi har derfor lasket på en ny stevntopp.

Den nye stevntoppen er limt i lasken og boltet med to 12 mm bolter.

Under skansekledninga på rekkestøttene ligger fenderlista. Vi har dimensjonert den til 3 tommer tykkelse og 4 tommer høyde. Under er det ca en tommes åpning mot dekket. På ytterkant legges et listjern på 38 mm.

Mot stevnene er det nødvendig å steame bordene som benyttes til skanskledningen. Dimensjonen er 27 x 75 pløyde bord.

Håvard monterer bord på styrbord side.

Jay legger skansekledninga på babord side. Bordene innfestes med vanlig trådspiker som dores inn og sparkles med linoljekitt.

Bare resten igjen.

Framme på bakken har Endre og Torstein begynt tilpassing av lenningsplanken.

Dimensjonen på lenningsplanken er omlag 75 x 180 mm.
Skjøtestykker, eller kalver, skal forbinde laskene.

Hjemmelaget feste for å tvinge ned lenningsplanken.

De opprinnelige trerekkene skal rekonstrueres på Havblikk. Vi har noen gamle foto og gå ut fra, men det blir gjetninger på enkelte utførelser, dimensjoner etc. Blant annet er vi usikre på utforming av lenning mot stevnet på innerkant, samt stevnhattens utførelse og stagfestet. Toppstaget er i alle fall tydelig innfestet i stevnhatten.

Det er rimelig å anta at lenningene er forbundet og innfestet via beslagene til stevnruller og stevnhatt. Innfestingen til forstaget kan også ha vært en del av denne stålkonstruksjonen. Det lå ikke svinerygger på lenningen til Havblikk. Stevnet blir dermed kappet omtrent 20-25 cm over lenningen.



23. juni 2015

Klargjøring for mulig sjøsett

Arbeidene på Havblikk utover våren og forsommeren har dreid seg om å gjøre skroget klart for sjøsett dersom det blir behov for å frigjøre slippkapasitet ved senteret. Så langt er det ingen signaler om kommende prosjekter, så inntil videre blir fartøyet stående i hallen.

Arbeidene fortsatte med å ferdigstille skandekket på bakk og hoveddekk. Her er den første reima på styrbord side av bakken under montering. Den ytre reima er 3 x 4 tommer. Framme er emnet splittet i to for å klare å bøye reima etter kurven på innerside av rekkestøttene.

Her ser vi reima er avsluttet på en bjelke. Den fremste delen av reima fram mot stevnet er saget ut i form av en bred plank fordi kurven blir for stor til at det lar seg gjøre å bøye den på plass. Svaien må tilpasses mot vinkelen på fyllstykker og rekkestøtter.

Her er ytterste reim montert fram til stevnet og drivreima er under tilpassing.

Når begge reimer er montert og innfestet i bjelklaget, blir det klinket skandekksbolter gjennom konstruksjonen og ut i den øverste hudplanken, skandekksplanken. Her slår Anthony klinkskiver på boltene.

Ferdig klinket. Legg merke til drivreima som er felt ned i bjelkene.

Her er en illustrasjon hentet fra et annet prosjekt, men som viser prinsippet for konstruksjonen. Skandekket skal ta opp kreftene dekket blir utsatt for under driving, og hindre at skutesidene og skandekksplanken drives utover.

Det er skiftet 10 horisontalknær. Dimensjonen er 4 tommer og samtlige knær var skåret ut av plank.

Skandekket på bakk ferdig lagt og klart for driving.

Her er skandekket på bakken drevet og beket. Man ser tydelig hvor splitten i reimene begynner.

Håvard styrer bekpøsen med stø hand.

Bekdampen er helseskadelig og verneutstyr er påkrevd. Vi kjører alle mann på arbeidet for å få det unna på kortest mulig tid og slik at ingen trenger å gjøre annet arbeid under prosessen. Her er det samling rundt bek-kokeren.

Slik ser reimene ut på hoveddekket.

Det gjenstod noen meter med hudplank i skutebunn som ble montert på vårparten. Det er noen tusen spiker som skal surres med drev på et prosjekt som dette.

Her er Jay igang med drivinga av kjølplanken.

Så var det å få satt døytel i alle nye trenagler. Døytel er en ca 3 tommer lang pyramideformet eikepinne som slås inn i enden av naglen for låsing. På innsiden benyttes kile av gran eller furu.

Så er det klart for finsletting av skroget overvanns. Grana er full av hard kvist som tærer på eggen i høvelstålet.

Håvard tar seg av endene mot stevnet.

Før kitting av natene må vi sette vannlinja. Over vannlinja skal det benyttes linoljekitt, og under bekes eller det benyttes et kitt av Black Varnish. Vannlinja settes ved hjelp av vannrette bord foran og akter som stikker utfor skutesidas breieste punkt. Framme legges en kile på bordet for å heve vannlinja noe mot stevnet. Så føres snor fra bredeste punkt og dras langs bordet inn mot stevnene. Det må merkes og benytte stift underveis for at snora ikke skull rulle på skutesida.

Her ses spikermerkinga.

Så er det klart for kitting. Vi var usikre på hva vi skulle bruke undervanns. Som regel er det benyttet bek, men på Havblikk fant vi ikke spor av bek på de gamle plankene. Det var tidligere benyttet mye sement, men dette var gjerne brukt for lettvints skyld ved senere vedlikehold av natene. Det var også spor av et hardt lyst stoff som vi ikke har klart å bringe på det rene hva kunne være. Sement sitter gjerne godt, men det er ikke så bra for verktøyet ved senere vedlikehold. Vi ser også ofte at drevet er helt råtnet bort bak sementen, men det er umulig å avdekke uten å hugge vekk sementen. Det blir også ofte skade på plankene ved fjerning av sementen. Vi valgte i samråd med Riksantikvaren å benytte en gammel oppskrift på kitt av Black Varnish. Det består av like deler kritt, sinkvitt og hvetemel som blandes med Black Varnish til passe konsistens.

Først primet vi natene med flytende Black Varnish.

 Her er blandekar for kittet. Etterpå ble det laget pølser i brødposer som passet i elektrisk og luftdrevne sprøyter.

Maurizio bruker sprøytepistol under hekken.

Framme jobber Anthony.

Under både beking og kitting var det påkrevd med stor lufting av hallen.

Linoljekitting er mer miljøvennlig, renslig og bedre å jobbe med. Her fører Torstein den luftdrevne sprøytepistolen.

Rett før St. Hans kom to mann fra foreninga og impregnerte skroget med Owatrol som var det foretrukne middelet ved slippen der Havblikk ble bygd og vedlikeholdt. Fribordet tok til seg ca 12 liter olje vått i vått over 8-9 strøk. Fra før var bunnen primet og vannlinja satt med bunnstoff.