16. november 2016

Flere detaljer faller på plass

Mange komponenter og detaljer faller på plass i sluttfasen av et prosjekt som Havblikk. Det blir mange økter der det enorme fotomaterialet finstuderes. Det er utrolig hvor mange nye ting som avdekkes etterhvert og kan leses ut av fotografier avhengig av hvilke problemstillinger du til enhver tid søker løst.

Egnerhuset er så godt som ferdigstilt.

Vi hadde ikke så mye å gå på av dokumentasjon ved rekonstruksjonen av egnerhuset, og vi har måttet ta noen valg på utførelse som vi mener kan være sannsynlige. Troa eller dekket er lagt med pløyde bord uten belegg. Dette kan vi se på et gammelt foto. Avslutningen i ytterkant var mer usikker, men vi mener å se en ramme rundt dekket. Til dette har vi benyttet 75 mm flatstål. Tidligere lå lettbåten på egnerhuset og en solid ramme vil beskytte ytterkantene av dekket. Vi har valgt å ha en 1/2 tommes kant over dekk som sklisikring. Så gjenstår å finne en praktisk løsning for avrenning.

Avslutning mot styrhus og styrhusdøra var også usikker. At konstruksjonen var endret en gang på 1980-tallet  med aluminium etter ca 25 år kan vel tyde på at løsningene ikke har vært optimale. Her er det lagt lister lagt i kittvelling på overkant dekk.

Som beskyttelse av endene har vi lagt listjern etter modell av egnerhuset på M/K Fuglø

Vi har også hatt dugnadsgjengen fra Andøya på besøk. I hovedsak har de utført overflatebehandling, blant annet har styrhusfronten og vinduene fåt et nytt strøk. Foto: Veteranskøyta Havblikk

Skyvevindukonstruksjonen er nå ferdiglistet innvendig og utvendig. Vinduene løftes og står i messingbeslag som skal låse og holde tett i underkant. Det er likevel langt fra en helt tett løsning og råteskader oppstår ofte i rammeverket lenger ned i styrhusfronten.

Innvendige lister er utformet slik at de kniper i overkant når vinduet er løftet på beslaget i lukket stilling.

En annen artig detalj vi ikke har sett før på tidligere prosjekter, er rekkesepter for bomskjøtene til mesanen. Disse var fjernet tilligere, og vi har ikke noe sikker kunnskap om utførelsen. Her har Stein-Even fyrt essa for å rekonstruere disse riggdetaljene.

På dette fotoet som trolig er tatt som nybygg, ser vi rekkesepterene med bomskjøte. Vi har valgt å utføre dem i 25 mm rundstål.

Her har Stein begynt å dore ut hull for innfesting av skjøtet.

Prøvetilpasning på rekka. For å få tilstrekkelig støtte, antar vi at de har vært festet i rekkestøtte. Nedre del av septeret er smidd flatere for å ligge an mot støtta. Dermed må hullet være noe større gjennom lenningen. Dette er kompensert med en påsveist foring i gjennomføringen.

Slik ble resultatet. Vi synes det er rett så lekkert.

Stein sluttfører også hydraulikken ombord. Her er hydraulikkpumpa til styringa montert. Det blir ganske så pent og oversiktlig i maskinrommet.

Hydraulikktanken for garnpillet er også kommet på plass.

På dekket prøves hendelen som er flyttet over på babord side.

I lugaren jobber flere mann oppå hverandre da det er få andre oppgaver til trearbeiderne fortiden. Håvard leder gjenoppbyggingen.

Anthony kler nedgangskappa med underpanel.

Underpanelen blir kledd med huntonittplater som males.

Benker, skuffer og skap gjenbrukes i stor grad. Foto: Veteranskøyta Havblikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar