29. juni 2016

Motoren løftet ombord

Litt etterarbeid, prøvekjøring og justering av motoren har medført noe forsinkelser på prosjektet, men nå er motoren under montering ombord. Da blir det heller ikke lenge til vi kan løfte på plass styrhuset. Dermed er vi et skritt nærmere sjøsetting.

Et par mann fra foreninga har vært på ny dugnad og malt og klargjort i maskinrommet før motoren heises på plass.

Det er trangt i maskinrommet, selv for en Volvo Penta. Her tar Håvard ut i en av de nye bjelkene for å få høyde nok til motoren.

Så var det klart til løft. Det er fremre del av ekspansjonstanken for kjølinga som tar i bjelken.

Verkstedformann John tar selv hånd om krankjøringa.

Så er det bare å lirke på plass. Det måtte noen forsøk til før den stod på labbene. Vi ville ta så lite som mulig vekk av lukeendebjelken. Det er mye vekt i rorhuset. Så er det bare resten igjen med innretting og oppkobling.

Det ser lite og enkelt ut et slikt styrhus, men det er likevel mange detaljer å ta rede på for å få alt så likt det opprinnelige som mulig. Når båten kom til senteret var det aluminium på styrhustaket. Spor  viste at det tidligere har vært taktekke av tynnplater. Vi har valgt å benytte sinkplater.

Kazik tar seg av platetaket. Skjøtene loddes.

Ferdig lagt. Vi ser endene av boltestagene som skal sikre at styrhuset holder seg på plass. De 4 aktre ligger på utsiden, mens de to fremste ligger inne i stenderverket i fronten. Det blir lagt flatjern over taket mellom boltene.

Mot casingen er stagene sveiset fast,

Det manglet noen detaljer på utførelsen av teakfronten under vinduene på det gamle styrhuset. Noe som medførte litt diskusjon og spekulering. På slutten lå det aluminium på fronten, men vi skal gjenskape den opprinnelige teakfronten.

Med de spor som var og gamle foto, mener vi at vi har kommet fram til en sannsynlig utførelse. Her er Håvard igang med tilpassing. Her ser vi også spor i stolpen for boltestaget til innfesting av styrhuset.

Fronten ble ikke så aller værst, selv om teaken så litt snodig ut i første omgang da vi mottok den. Fargene har endret seg og jevnet seg rimelig bra.

Konstruksjonen under vinduene er tre-delt. En list eller dryppnese dekker overkanten av teakstavene.

Her er ny hylle til instrumenter og hendler etter modell av den gamle, under produksjon.

Slik blir den innvendige karmen. Hylla er montert.

En av de gamle styrhusdørene var så dårlig at det ble produsert en ny.

Døra tilpasses karmen.

De gamle vinduene er reparert og montert og ferdig listet utvendig.

Håvard høvler listverk til styrhuset.

Innvendig er respatexen begynt å komme på plass. Til enkeltes fortvilelse. Men den er en del av fartøyts opprinnelig utforming. Umalt underkledning i det gamle styrhuset vitner om det. Respatex har vært et førstevalg i skipsinnredning på yrkesfartøy siden 1960-årene.

Oppussede lysventiler er klar for montering i casing og nedgangskappe.

Kazic tar hull i casingen.

Stein hjelper til med monteringa.

Ferdigstillelse av riggen nærmer seg. Kun detaljer gjenstår før den er klar til å reises.

Innfesting for bom og gaffel på mesanmasta.

Trikkern har fått topplanterna på plass.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar