18. desember 2013

Dokumentasjon av skrogform

8. desember var Havblikk akkurat kommet inn i slipphallen, og undertegnede skulle til Vardø uka etter. Jeg hadde det derfor travelt med å få dokumentert skrogform på Havblikk før rivningsarbeidene startet. Vi hadde ganske lave temperaturer i slipphallen, og snø og is på dekk måtte ha hjelp til å smelte. Dokumentasjonen skulle skje ved hjelp av fotogrammetri, hvilket gir oss 3d-modeller av objekter utifra fotografier. Snøsmeltinga på dekk gjorde at vann rant nedover skutesidene, noe som er uheldig mtp. fotogrammetri. Etter at snøen var fjernet, og skroget var noenlunde opptørket, kunne jeg gå igang med fotograferinga.

Dekket på Havblikk var tildekket med presenninger og plater mens den lå i opplag. Dette var tatt ned og lå i hauger omkring skroget, noe som gjorde det vanskelig å få tatt bilder fra optimale vinkler. Lysforholdene i hallen er også svært ugunstige for fotogrammetri, og jeg la åtte lamper langs slippvogna for å lyse opp skroget nedenfra. Lampene i taket er så skarpe at de gir såkalte "flares" i bildene. Jeg har begynt å jobbe med bildematerialet, og det ser ut til at det kan la seg gjøre å få modell av skroget. Hvor nøyaktig den blir vet jeg imidlertid ikke før jeg har brukt litt tid på materialet. Dess værre utgangspunkt, - dess mere etterarbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar